Ajankohtaista tietoa auton viritystä ja ohjelmointia koskien
Lakimuutos, ajoneuvolaki, 1.6.2024 - mitä tämä kaikki tarkoittaa?
Paljon tapetilla ja palstoilla ollut päivämäärä 1.6.2024 on olennainen johtuen siitä, että tuolloin jo aiemmin 2023 valmistellun ajoneuvolain säännökset astuivat voimaan laajemmassa mittakaavassa.
Lakimuutosten keskiössä on ollut päästömanipulointi, eli toimet joissa ajoneuvon päästöjärjestelmiä on joko manipuloitu, tai jopa poistettu kokonaan käytöstä. Tyypillisiä esimerkkejä tästä EGR pakokaasun takaisinkierrätys, DPF partikkelisuodattimet sekä SCR / Adblue ureajärjestelmät. Nämä ovat asioita, joihin on tartuttu ihan hyvästä syystä - sillä esimerkiksi raskaan kaluston puolella moinen kikkailu aiheuttaa päästöjen ohella helposti myös epäreilua kilpailuetua säännösten mukaisesti toimiviin yrityksiin nähden.
Uudistetussa ajoneuvolaissa samaan nippuun luetaan kuitenkin myös ohjelmalliset sekä mekaaniset muutokset, joiden myötä olisi epäselvää täyttääkö ajoneuvo sille asetetut vaatimukset päästöjen osalta - näinollen myös moottorin ohjelmallinen "virittäminen" lukeutuu lähtökohtaisesti näihin muutoksiin.
ECU Helsingillä emme tarjoa päästölaitteiden manipulaatioita mekaanisesti emmekä ohjelmallisesti - sen sijaan näiden järjestelmien palautus ja diagnosointi onnistuu ajoneuvoihin joista näitä aiemmin on poistettu.
Mitä tämä tarkoittaa käytännössä, kuinka voin rakennella autoani laillisesti?
Auton varustelu E-hyväksytyin osin ja varustein ei ole suinkaan kiellettyä, eikä liioin moottorin ohjelmointi ja parantelu. Nämä muutokset tulee vain asianmukaisesti muutoskatsastaa.
Tästä pääsemme kuitenkin tämänhetkisen tilanteen haastavuuteen. Muutoskatsastus vaatii laajan päästö- ja melumittauksen jolla osoitetaan auton yhä täyttävän sille asetetut vaatimukset - samaan aikaan tällä hetkellä Suomessa ei kuitenkaan ole hyväksyttyä tahoa joka mainittuja mittauksia tarjoaisi edes rahaa vastaan.
Ulkomailta tällaisia tahoja löytyy (mm. TÜV Nord), mutta käytännössä mittausten toteuttaminen tätä reittiä ei ole realistista jo pelkästään siitä koituvien kustannusten vuoksi.
Muistutamme, että tällaisin muutoksin varustetulla, muutoskatsastamattomalla ajoneuvolla ajamisesta voidaan määrätä liikennevirhemaksu jonka suuruus vaihtelee tapauskohtaisesti.
Nämä pykälät eivät koske sellaisia esimerkiksi kilpa- ja harrastekäytössä olevia ajoneuvoja, joille muutoskatsastusta ei edellytetä.
Suositut etanolimuunnokset bensiinimoottoreihin
Poikkeuksena tilanteessa on yksi suosituimmista palveluistamme, eli ns. etanolimuunnoksia bensiinillä käyviin moottoreihin. Olemme jo pidempään tehneet paljon tällaisia muunnoksia, joissa bensiinimoottorin moottorinohjaus ja polttoaineensyöttö modifioidaan siten että moottori voi käyttää myös RE85 etanolipolttoainetta.
Etanoli on luonnostaan korkealla oktaanipitoisuudella, ja omaa monia hyödyllisiä ominaisuuksia kuten puhtaamman palamisen ja alemmat palolämpötilat bensiiniin verrattuna.
Tästä johtuen RE85 onkin autoharrastajan lempipolttoaine niin kadulla kuin kisassakin.
Kysy meiltä huoletonta avaimet käteen -toteutusta bensiiniautoosi.
Teemme jatkuvaa työtä ja selvitystä eri toimijoiden ja viranomaisten kanssa, ja päivitämme lisätietoa tilanteesta parhaamme mukaan kun sellaista on saatavilla.
Aiheeseen liittyviä linkkejä:
Traficom - Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen:
https://www.traficom.fi/fi/saadokset/auton-ja-sen-peravaunun-rakenteen-muuttaminen-132021
Traficom tiedote toukokuu 2024:
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaista/tarkennuksia-ajoneuvoihin-tehtaviin-moottorien-ohjelmointeihin-ja-muutoksiin
Finlex - ajoneuvolaki:
https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/2021/20210082