top of page

VAG EA888.3 - TVS Flexfuel kalibroinnit

Flexfuel muutoksella saat lisää tehoa, ja ajat oman maun mukaan bensiinillä tai etanolilla.

 

Tämä artikkeli koskee ns. Gen3 EA888 moottoria, eli 2013-2020 välillä käytettyä 2.0TFSI moottoria jossa SIMOS moottorinohjaus. Tämä moottori on laajalti käytössä eri Audi, Volkswagen, Seat ja Skoda malleissa joista esimerkkinä suositut VW Golf, Golf GTI, Golf R, Audi A3 / S3, Seat Leon, Skoda Superb ja monet muut.

 

Haluaisitko säädättää autosi toimimaan myös E85 polttoaineella, ja lunastaa samalla 10-15% lisää tehoa?

 

Meillä ECU Helsingillä pystymme poikkeuksellisesti säätämään VAG moottorinohjauksen mukautumaan automaattisesti tankissa olevan etanolipitoisuuden mukaan. Toisin sanoen moottori toimii edelleen aivan normaalisti bensiinillä - mutta voit tankata siihen myös vapaassa määrin E85 etanolipolttoainetta. Moottorin säädöt ja teho muuttuvat portaattomasti sen mukaan mitä tankista moottorille virtaa.

Tämän toteutamme asentamalla autoosi etanolianturin, joka kertoo reaaliajassa moottorinohjaimelle mitä lientä polttoainelinjassa virtaa. Rakennamme moottorinohjaukseen toiminnon, jonka myötä moottorin säädöt ovat muuttuvat tämän tiedon perusteella. 

Riippuen auton viritysasteesta, päivitetään samalla myös suuremmat suuttimet ja/tai polttoainepumput riippuen kuinka tehokkaasta koneesta puhutaan. Muutos voidaan toteuttaa yhtälailla vakioautoon, mietoon Stage1 viritykseen kuin 600-700hp Stage 4 kokoonpanoonkin.

Miksi käyttäisin E85? Mitkä ovat E85 polttoaineen hyödyt?

 

E85 on virittäjän paras kaveri. Etanolipolttoaine on oktaaniluvultaan korkeaa, vähintään 104-oktaanista. Tämän ohella etanolilla on muita virityskäyttöä ajatellen hyödyllisiä ominaisuuksia - kuten merkittävästi alemmat palolämpötilat. Plussapuolena etanoli palaa puhtaammin, ja sillä on edullisempaa ajaa (hieman bensiiniä suurempi kulutus huomioitunakin).

Näiden ominaisuuksien ansiosta E85 voidaan käyttää aggressiivisempaa sytytysennakkoa turvallisesti, ja parantaa näin moottorin hyötysuhdetta merkittävästi. 

Esimerkki:  Kuvitellaan Stage2 viritetty moottori, jossa ahtopaineella X on tehoa 380hp. Säädetään moottori hyödyntäen etanolin ominaisuuksia - ja saavutetaan samalla ahtopaineella tehoa 420-430hp sekä samalla aggressiivisempi, herkempi luonne moottorille.

Toisin sanoen, turboahdin ei rasitu esimerkissä lisätehosta yhtään sen enempää - päinvastoin pakolämmöt ovat viileämmät.

Onko tämä sama asia kuin erillinen etanolimuunnossarja tai "E85 tune"?

Ei. Näitä asioita ei tule sekoittaa keskenään, markkinoilla on laitteita joilla 2.0TFSI moottoria voidaan ajaa E85 polttoaineella, tarkoittaen että laite säätää seosta siten että moottori pystyy käymään normaalisti. Tällainen Flexfuel muutos ei kuitenkaan kykene mukauttamaan muita moottorin säätöarvoja, joten tehohyötyä ja muita etuja ei saavuteta.

 

Meidän toteutuksemme toimii suoraan auton oman moottorinohjauksella, kuten se olisi tehtaalla kalibroitu. Näin lukuisat moottorin säätöarvot mukautuvat yhdessä optimaalisesti kullekin etanolipitoisuudelle %.

Eri palveluntarjoajilla on myös ns. kiinteitä E85 tai E30 karttoja. Näillä tarkoitetaan virityssoftaa, jonka säädöt on tehty tietylle etanolipitoisuudelle.  Idea näissä on hyvä, ja tehoa saadaan irti mukavasti. Arjessa tämä ei kuitenkaan ole järin käytännöllistä, koska esim. vuodenajasta tai polttoaineen saatavuudesta riippuen saatat tankata tilanteesta riippuen bensiiniä tai E85 etanolia. E30, E40 tai muu mixi taasen äkkiä edellyttää taskulaskimen integroimista povitaskuun tankkaustoimenpiteitä varten jotta osut sopivaan prosenttiin kahdesta eri pistoolista tankatessasi.

Etanolipitoisuus vaikuttaa suoraan moottorin polttoaineseokseen, joten haluat olla varma siitä että säädöt ovat jetsulleen oikeat kuhunkin tilanteeseen.

Jätä meille tiedustelu TVS ENGINEERING Flexfuel kalibroinnista yhteydenottosivun kautta ja tutustu myös TVS DSG ohjelmiin alta.

-> TVS DSG vaihteistomuutokset

ECU Helsinki on yksinoikeudella toimiva TVS ENGINEERING kumppani Suomessa.

bottom of page