top of page

Volkswagen Golf MK6 - DSG varttimaililla

DSG vaihteisto varttimailikilpurissa, mitä kummaa?

Whitey Racingin kolopallo ei ole se aivan perinteisin "Stage 1 Volkkari". Tämä pitkälti yli 1000hp tuottava kilpuri voi hämmentää asiaan vihkiytymätöntä myös siksi, että tässä pelissä voiman siirtää pyörille tavan perheautoistakin tuttu DQ500 DSG-vaihteisto.

Haasteena tämän projektin osalta oli kalibroida vaihteisto pysymään paitsi mukana tässä sangen rivakassa tahdissa, pysymään mielellään myös ehjänä. Puhumme käytöstä, jossa 1. vaihteelta siirrytään alle sekunnissa 2. vaihteelle ja heti kohta perään kolmannelle, julmetun väännön repiessä kisasliksejä asfaltin pintaan kaiken tämän aikaa - tämä on tuplakytkinvaihteistollekin tiukka paikka jo fysiikan sanelemana, DSG mekatroniikka käy kiireisenä. Tätä tehtävää oli jo useamman ammattilaisen toimesta koetettu vaihtelevalla menestyksellä sillä vaihteistoja oli muutama kappale ehtinyt karata oppirahoiksi.

Kävimme toimeen edustamamme TVS Engineering kanssa, jolle haaste ei ollut uusi eikä vieras. Heillä vastaavia toteutuksia maailman kilpakahinoista löytyy jo ennestään. (Lue tästä lisää TVS ohjelmista)

Omat haasteensa tällaisessa tuo se, että autossahan ei vaihteiston ympärillä ole juuri mitään alkuperäistä. Kaikki ohjausjärjestelmät sekä rauta ovat kilpurissa omaa sorttiaan, joten ohjelma tuli rakentaa signaali ja kanava kerrallaan kuntoon tarpeen mukaisesti. 

Varttimaililla Launch control on luonnollisesti tärkeässä roolissa, joka oli heti alkuun oma työmaansa ennen varsinaisia vaihto-ohjelmia. Vaihteistolla on pitkä lista kriteereitä joiden tulee täyttyä ja täsmätä, jotta lähtöavustintila voidaan kytkeä päälle.

Pykälät testiin

Ennenpitkää olivat bitit siinä kunnossa, että auto oli valmis alustavaan testaukseen. Mikko pisti koneet kuumaksi Vantaa Circuit lähtösuoralla, jossa pari ensimmäistä vaihtoa saatiin kurkattua kuntoon.

Työsarkaa ja kehitettäväähän kilpurissa löytyy aina, ja 2024 taitaakin tuoda mukanaan uusia jekkuja. 

Sillä välin, ehti tämä valkea variantti kuitenkin kilkata Black Listin voiton kaudelta 2023. Onneksi olkoon!

DSG kestävyys kadulla saati vartilla - onko essonbaarin huhuissa perää?

DSG-vaihteistoista usein kuulee, kuinka sillä kuuluisalla sukulaisen kaverilla vaihteisto pätkähti palasiksi niin että samassa rytäkässä katosivat vähintään, vaimo, koira ja omakotitalokin. Tällaiset tarinat ovat totta vain puoliksi - tietyt vaihteistotyypit matkan varrella ovat olleet ongelmallisia ja toimineet jutun juurena, siinä missä samaan aikaan valtaosa näistä vaihteistoista ovat loppupeleissä hyvinkin järeitä ja asiallisia voimansiirtoja. Samassa paketissa saadaan nopeat vaihdot ja sporttinen ajettavuus hyvällä hyötysuhteella - kunhan DSG softa on kunnossa.

DSG ohjelmointi - rattaat kuriin ja nuhteeseen.

Taikasana tässä yhteydessä on asianmukaisesti tehty ohjaus vaihteistolle. Tehtaan vakiosäädöissä on paljon piirteitä joita voi parantaa, jotta loota kestää paremmin vääntöä, vaihtaa turvallisemmin ja nopeammin, jäähtyy paremmin ja toimii fiksummin. Tämä Golf on tietenkin ääritapaus hyvin omanlaisilla säädöillään, verrattuna vaikkapa tavan Transporter pakettiautossa käytettäviin säätöihin.

Meillä VAG moottorien ja vaihteistojen ohjelmoinnit tehdään yhteistyössä maailmankuulun TVS ENGINEERINGin kanssa joka on erikoistunut ja vihkiytynyt tähän asiaan aivan poikkeuksellisella tavalla. 

Tutustu lisää aiheeseen infosivullamme -> TVS DSG Ohjelmat

bottom of page