© Futurez Oy 2020

Optimoi autosi - Lisää tehoa - Pienempi polttoaineenkulutus - Tee dieselistä taloudellisempi - Lisää vääntöä moottoriin - Säästä polttoainekuluissa - Celtic Tuning 

Porsche Boxster S 3.4L PDK (981) 2013

Muutokset:

• Muutoksille hienosäädetty ohjelma, Celtic Tuning

• IPD Plenum ilmanotto

• GT mallin kaasuläppä

• NHP Headers pakosarjat (*)

(* Pakosarjat vaihdettu tämän artikkelin jälkeen)

Numeroita:

Vakioteho: 315hp

Vakiovääntö: 360Nm

Teho nyt: 357hp

Vääntö nyt: 398Nm

Valkoinen Boxster on pajallamme jo useampaan otteeseen vieraillut ajokki, josta voidaan valehtelematta sanoa että tämä auto todella on ajokäytössä eikä koriste-esineenä. Boxu on kiertänyt "petrol head" -henkisen omistajansa käsissä aktiivisesti rataa, paahtanut autobahnia maksiminopeuttaan eivätkä mutkatien syherötkään ole jääneet vieraiksi. 

Projektin alussa moni epäili skeptisenä, voiko vapaastihengittävään Porschen moottorin saada juurikaan merkittävää muutosta ohjelmaa muokkaamalla. Stage 1 lopputulos oli erittäin positiivinen yllätys, dynorullat kertoivat yli 345hp lukemia ilman teknisiä muutoksia. 

Tehonnälän kasvaessa, päivitimme seuraavalla visiitillä moottorin imupuolta, ja mukautimme ohjelmaa pitkällisen dataloggauksen tuloksena parantuneelle virtaukselle. Pelkkien osien vaihdolla muutosta ei yksinään saavutettu, mutta optimoinnin myötä saatiin aikaiseksi selvä ero aiempaan. Kuljettajan palaute oli kiitollista, moottori vastaa kaasuun läpi kierrosalueen välittömästi ilman viivettä, tehoa löytyy maksimaalista kuormaa vasten kierrosalueen lopustakin enemmän, ja imusoundit ovat kohdallaan. Dynorullat kertoivat tulokseksi 357hp / 398Nm.

Myöhemmässä vaiheessa päivitimme vielä auton "äänentoistoa" NHP laadukkailla pakosarjoilla, joiden myötä tämän auton liikkeet eivät jää salaisuudeksi edes viereisessä pitäjässä, boxerikuutonen laulaa aggressiivisella nuotilla kovaa ja korkealta.

Muutostemme jälkeen, on tämä moottori nähnyt kovia kilometrejä jo yli 60 000km verran, järjellä tehdyllä ohjelmamuutoksella tekniikka kestää myös todellista kuormitusta, yksittäisten dynotempaisujen lisäksi.