top of page

Pajalla Pultattua

VAG EA888.3 Nokkien magneettisolenoidit

Pajalla Pultattua

VAG EA888.3 Nokkien magneettisolenoidit

Pajalla Pultattua
VAG EA888.3 Nokkien magneettisolenoidit

Audi, Seat, Skoda ja Volkswagen autojen, ja etenkin EA888 Gen3 eli 2013-2020 2.0 TFSI moottorin kanssa touhutessa, törmää usein miedoillakin kilometreillä moottoriin jossa nokka-akselin asento rallattelee lottokoneen tarkkuudella.

 

Oireina mm. pientä rouheutta tyhjäkäynnissä, aaltoilevaa voimantuottoa vedossa ja yleisesti tuhnuksi jäävä veto. Monissa tapauksissa varsinaisia vikakoodeja ei välttämättä ole (vielä) muodostunut lainkaan, joten korjaamo toteaa auton olevan kunnossa.

Oheisesta kuvasta hahmottuu nopeasti, että "kunnossa" on suhteellinen käsite.

 

Kuvassa esiintyvät imu- ja pakonokan asennot, moottorinohjaimen pyytämänä arvona ja todellisena, toteutuneena arvona (esim. oranssi / sininen pari). Näiden olisi suotavaa seurata toisiaan tiiviisti.

  1. Ylemmässä kuvassa huomataan että yritys hyvä, mutta ihan ei osu maaliin - nokan todellinen asento siis heittelehtii holtittomasti laidasta toiseen.

  2. Alemmassa vastaavaa dataa tuoreella solenoidilla, ja hommahan näyttää jo kummasti ryhdikkäämmältä - kuten tekee moottorin käyntikin.

Mikä aiheuttaa tämän oireen EA888.3 moottorin nokka-akselissa?

  • Useimmiten syypäänä on tehtäväänsä kyllästynyt magneettisolenoidi. Nämä löytyvät suoraan tyrkyllä moottorin apparin puoleisesta päädystä. 

  • Toisinaan syy piilee syvemmällä, nokkapyörän keskellä oleva metallinen säätöventtiili on saattanut likaantua tai murtua "vuotaen" läpi. 

  • Joskus, huomattavasti harvemmin voi suurilla kilometreillä olla kyse myös konkreettisesta kulumasta nokkapyörän mekanismissa. Tämä johtaakin jo hieman suurempaan remonttiin.

Varaosat vaivaan löytyvät "rautakaupastamme", eli Futurezin verkkokaupasta hyllytavarana niin VAG alkuperäisosina kuin tarvikkeinakin.

Osien vaihto sujuu Vantaan toimipisteellämme käden käänteessä - varaa aika jos epäilet autosi kärsivän tästä oireesta. Tervetuloa!

VAG EA888 Gen3 nokkien säätöventtiilit, piilevä murhe johon kannattaa kiinnittää huomiota. Nämä tehtävässään laiskistuneet komponentit voivat syödä salakavalasti moottorisi tehoa ja heikentää sen käyntiä ja taloudellisuutta.

bottom of page