top of page

DSG Vaihteiston huolto ja parannus

DSG ja S-Tronic öljynvaihto, Mekatroniikka, vaihteiston ohjelmointi - mitä näistä tulee tietää?

ECU Helsinki on TVS Engineeringin yksinoikeudella toimiva edustaja Suomessa. Meillä huollot ja korjaukset tehdään asenteella ja kompromisseitta - mutta lisäksi pureudumme tekniikkaan astetta syvemmällekin.

 

Palveluihimme kuuluvat DSG osalta huolto, ohjelmointi, muutokset sekä jopa täydet swapit tai retrofittaukset harraste- tai kilpakäyttöön. RS3 DQ500 vaihteisto Golf R ään tai DSG vaihteisto manuaalipoloon? Tehtävissä nämäkin.

Kuten aina, käytämme alan laadukkaimpia työkaluja, korkealaatuisia OEM- ja Amsoil-voiteluaineita ja pidämme asiakkaan autosta huolta ylpeydellä. 

Pikalinkit:  Lisätietoa DSG öljynvaihdosta  |  DSG Vaihteistojen tyypit  |  TVS Engineering muutokset

Onko viime DSG huollosta jo aikaa?

Vaihteisto jurnuttaa isolla pykälällä Dllä tai huudattaa liian pientä Sportilla?

Pykälät eivät enää tunnu istuvan paikkaansa kuten ennen, ja toiminta takkuaa?

Kytkin tuntuisi luistavan kovassa vedossa tai kärryä vetäessä?

Auto herjaa vikakoodia vaihteistoon liittyen?

Soita meille tai lähetä Whatsappia:
PAJALUURI:   +358451308995 (Puh, Txt sekä Whatsapp)

 

Kurkataan nopeasti millainen vaihteisto autossasi on, ja mitä sille kannattaisi juuri nyt tehdä.

Ainahan on aikaa jutella autoista ja tekniikasta!

Mitä olisi hyvä tietää DSG-vaihteistosta ja sen parantamisesta?

DSG-vaihteistot (Direkt-Schalt Getriebe) ovat VAG-konsernin (Volkswagen, Audi, Seat ja Skoda) kaksoiskytkinvaihteistoja, jotka tunnetaan mallista riippuen myös muilla nimillä kuten S-Tronic. Tämän tyyppisellä lootalla saavutetaan parhaimmillaan todella nopeat vaihdot ja taloudellista kyytiä, mutta niihin liittyy myös haasteensa - esimerkkinä osassa malleista on tehtaan kalibrointi perin huono ja ajettavuudeltaan yksinkertaisesti ärsyttävä.

 

Moni malleista on myös kestävyyttä ajatellen huterasti säädetty tehtaalta, ja esimerkiksi kärryä vetäessä on voimansiirtosi täysin turhaan riskin alla. Tämä on kuitenkin korjattavissa helposti.

Kuinka DSG vaihteisto toimii?

Tarkempaa nippelitietoa löydät osiosta (DSG vaihteistojen tyypit), mutta selkokielellä DSG rakennetta voit ajatella kuin perinteistä manuaalia, jossa rinnakkain toimiikin kaksi kytkintä. Tämä mahdollistaa vaihteiden vaihdon lähes katkotta. Yksi kytkin käsittelee parillisia ja toinen parittomia vaihteita, seuraava vaihde on näin optimaalitilanteessa jo "valmiina pesässä" vaihtoa odottamassa. Tämän myötä voidaan hypätä pykälältä seuraavalle äärimmäisen nopeasti ja sulavasti kun vaihto on ikäänkuin valmisteltu jo ennalta.

 

VAG DSG vaihteistolla voidaan päästä jopa muutaman millisekunnin vaihtoaikaan.
Esimerkiksi 4ms = on 0.0004 sekuntia! Siinä olisi jo nopea vaihtokäsi manuaalikepillä.

 

Voiko vaihteistoa ihan oikeasti säätää paremmaksi?

Vaihteistoja on lukuisia eri tyyppisiä, eri tavoin välitettyjä, ja jokaisessa VAG mallissa ne ovat hieman eri tavoin säädettyjä tehtaalta. Osa toimii oikein napakasti sellaisenaan, kun taas joidenkin vakiosäätö saa kuskin miettimään - onko insinööri itse ajanut autoa lainkaan?

 

TVS toiminnan idea on tehdä kaikki paremmin kuin valmistaja, ilman kompromisseja. Brändi onkin tunnettu ympäri maailman, kaikilla markkina-alueilla. Suoraan vastaavia kilpailevia tuotteita ei markkinoilla juuri ole.

-> Katso muutamia TVS ENGINEERING ohjelmoinnin perusominaisuuksia 
 

Alla pari hyvin eri tyyppistä esimerkkiä, joihin teemme paitsi huoltoa,
myös parannuksia säännöllisesti mahtavalla asiakaspalautteella.

Polo.png
  • Pienemmissä TSI moottoreissa yleinen DQ200 vaihteisto - kevyt ja kompakti 7-vaihteinen kuivalla kytkimellä.

    • "Kelvoton logiikka" - "Nykivä käytös" - "Koomailee vaihdoissa"

    • Altis ongelmille kuten Mekatroniikka viat sekä kytkimen ylikuumeneminen / kuluminen

    • Tunnettu mm. halkeamasta akkumulaattori osassa, joka voi seisauttaa matkan tien päälle

    • Käytössä mm. VW Polo, Golf, Audi A1, A3, Seat Ibiza, Leon, Skoda Octavia

    • Väännönkesto vakiona max. 250Nm

    • Väännönkesto TVS Engineering ohjauksella max. 400Nm (* 500Nm päivitysosin)

    • TVS ohjattuna sukkela ajettava, ja kestävyys paranee merkittävästi.

  • VW Transporter ja DQ500 vaihteisto - järeä mutta huonosti kalibroitu.

    • Vahva ja järeä vaihteisto, mekaanisesti sopiva kovalle kuormalle ja pitkäikäinen

    • Tehtaan jäljiltä kehnosti kalibroitu jopa uusimmissa malleissa

    • "Jurnuttaa isolla vaihteella taajamassa" - "Ravistaa kärryä vetäessä" - "Raskaan oloinen ajettava"

    • Vakiosäätö johtaa helposti myös kaksoismassavauhtipyörä vioittumiseen

    • Väännönkesto vakiona max. 500Nm

    • Väännönkesto TVS Engineering ohjauksella max. 1000Nm

    • TVS ohjattuna sukkela ajettava, ja kestävyys paranee merkittävästi.

Miksi DSG huolto on tärkeää ja miten se tapahtuu?

DSG-vaihteiston öljynvaihto on tärkein asia ylläpidossa. Etenkin malleissa joissa kytkinpakat pyörivät "märkänä" öljyssä, kertyy öljyyn ajan myötä epäpuhtauksia ja sen koostumus kuluu ja palaa käytössä.

  • Kytkin alkaa takertelemaan, ja luistamaan kuormituksen alla.

  • Kytkin ja muut komponentit kuluvat ennenaikaisesti

  • Vaihdot eivät enää ole sujuvia tai nopeita

  • Vaihteisto "kohmeilee" ja mietiskelee etenkin ajon alussa viileänä

Öljynvaihtoväli

Öljynvaihto on tehtävä vähintään 60.000km välein - kovemmassa käytössä kuten rata-ajossa tai  peräkärryn vedossa ei tämän välin puolittaminen ole yhtään hullumpi ajatus sekään.

Öljynvaihto on tehtävä OIKEIN.
- "Hyvä, eli huolto on tärkeää. Naapurin Pertsalla onkin kuulemma öljyä tallin perällä, ei muuta kuin jako-avain käteen ja auton alle!"

Ennenkuin hypätään ojasta allikkoon, on huomioitava pari seikkaa. 

  • Vaihteisto on erittäin herkkä öljyn oikealle tyypille, ja riittävälle laadulle.

  • Öljyn oikea täyttömäärä on kriittisen tärkeää.

  • Vaihdossa tulee huomioida mm. vaihteiston lämpötila, ja poistaa järjestelmästä vanha öljy sekä ylimääräinen ilma oikeaoppisten täytön suorittamiseksi. 

  • Meillä vaihto hoituu avaimet käteen, huolettomasti ja järkihintaan.

Huolto ensin - mutta todellinen muutos tapahtuu ohjauksen päivityksellä.

Edellytys toimivalle vaihteistolle on hyvä huolto, mutta se itsessään ei vielä vie kuuhun.

Todellinen ja tuntuva muutos saadaan aikaan päivittämällä vaihteiston ohjaus kokonaan uudestaan, poistaen  ajettavuutta syövät lastentaudit ja parantamalla kestävyyttä estämällä mm. ylikuumenemista ja luistoa ehkäisevät tilanteet joita vakio-ohjaus sallii aivan turhaan.

Työssämme näemme miten niin työajoa tahkova duunari, kauppareissua taittava perheenäiti kuin rataa runnova kaasulenkkarikin yllättyvät miten erilainen hyvin säädetty ja huollettu vaihteisto on.

Lisää tietoa, hyppää tästä DSG kaninkoloon:

DSG-vaihteiston öljynvaihdosta

DSG-vaihteistotyypeistä ja eroista

DSG:n parantaminen TVS-ohjelmoinnilla

Lisää tietoa DSG vaihteistoista TVS ENGINEERING kotisivulla

© Futurez Oy 2025

bottom of page