
DSG Öljynvaihto
Uutta öljyä askiin! Mutta miten?
Tällä sivulla hieman tietoa erityisesti DSG öljynvaihdosta. Palaa tästä DSG Vaihteistot pääsivullemme.
Kuten muissakin palveluissamme, vahva liitoksemme erikoisautoihin ja kilpa-autoiluun tuo mukanaan sen että käytämme työssä paitsi perfektionistin asennetta, myös alan laadukkaimpia työkaluja, korkealaatuisia tarvikkeita ja voiteluaineita sekä pidämme asiakkaan autosta huolta ylpeydellä.
Etkö tiedä koska vaihteistosi on huollettu, tai viime huollosta on jo aikaa?
Vaihteiston toiminta tuntuu oudolta, se jurnuttaa isolla pykälällä tai huudattaa liian pientä?
Pykälät eivät enää tunnu istuvan paikkaansa kuten ennen, ja toiminta takkuaa?
Kytkin tuntuisi luistavan kovassa vedossa tai kärryä vetäessä?
Auto herjaa vikakoodia vaihteistoon liittyen?
Soita meille tai lähetä Whatsappia:
PAJALUURI: +358451308995 (Puh, Txt sekä Whatsapp)
Katsotaan asianmukainen huolto ja mahdolliset parannukset maun mukaan. Samalla hoituvat kätevästi myös muut autosi toimet, korjaukset ja määräaikaishuollot.
Miksi DSG huolto on tärkeää ja miten se tapahtuu?
DSG-vaihteiston öljynvaihto on kriittinen osa sen kunnossapitoa. Etenkin malleissa joissa kytkinpakat pyörivät "märkänä" öljyssä, kertyy öljyyn ajan myötä epäpuhtauksia ja sen koostumus kuluu ja palaa käytössä.
-
Kytkin alkaa takertelemaan, ja luistamaan kuormituksen alla.
-
Kytkin ja muut komponentit kuluvat ennenaikaisesti
-
Vaihdot eivät enää ole sujuvia tai nopeita
-
Vaihteisto "kohmeilee" ja mietiskelee etenkin ajon alussa viileänä
Kuinka usein DSG öljy tulisi vaihtaa?
Öljynvaihto on tehtävä etenkin ns. märällä kytkimellä varustetuissa malleissa vähintään 60.000km välein - kovemmassa käytössä kuten rata-ajossa tai peräkärryn vedossa ei tämän välin puolittaminen ole yhtään hullumpi ajatus sekään.
Mallit joissa kytkin on kuiva, ja eristetty varsinaisen rattaiston ja mekatroniikan öljyistä - on vaihtoväli hieman anteeksiantavampi koska kytkimen luisto ei kerää samalla tavoin kuonaa öljyyn ja kuumenna sekä kuluta sitä. Näissäkin malleissa, vähintään 100tkm välein olisi silti hyvä kunnon huolto tehdä.
Muista: Huolto on aina halvempaa kuin korjaaminen.
Öljynvaihto on tehtävä OIKEIN.
- Noniin, eli huolto on tärkeää. Ei muuta kun hommiin, Naapurin Pertsalla onkin kuulemma öljyä tallin perällä ja jossain oli vanha jako-avain.
Ennenkuin hypätään ojasta allikkoon, on huomioitava pari seikkaa.
Öljyn oikea tyyppi ja laatu on tärkeää
Vaihteistoöljyjä vaihdetaan harvemmin kuin moottoriöljyjä, ja voimansiirrossa ne joutuvat monenlaisen rasituksen alle.
Öljy vastaa ohjausventtiilien ja mekanismin, eli mekatroniikan toiminnasta.
Öljy voitelee rattaat ja komponentit, ehkäisten metalli-metallia vasten kontaktit
Öljy vastaa siitä että kitka on pientä ja kyyti taloudellista
Öljy pitää huolen siitä että kytkin jäähtyy, pystyy luistamaan asianmukaisesti - muttei luista kun veto on päällä.
Tarkempi öljytyyppi vaihtelee malleittain, mutta tyypillisimmin käytämme joko:


a) Alkuperäistä VAG öljyä
b) Korkealaatuista ja kompromissitonta Amsoil DCT öljyä joka käy vaativaankin käyttöön, sekä säilyttää ominaisuutensa. Pitää mekatroniikan vetreänä ja toimivana. (Tilaa netissä: AMSOIL DCT DSG Öljy )
Öljyn oikea määrä on kriittisen tärkeää
Vaihteiston toiminta on paljon kiinni siitä, että öljyä on koneistossa tismalleen oikea määrä. Klassinen virhe DSG huollossa on vajaa täyttö, joka käy helposti mikäli oikeaa prosessia ja valmistajan ohjeita ei noudateta tarkasti.
Tämä johtaa nopeasti toimintaongelmiin, ja valitettavan usein myös vaurioihin vaihteistossa tai kytkimessä.
Öljynvaihdossa noudatetaan oikeaa lämpötilaa kussakin vaiheessa prosessia, ja täytetään / ilmataan etenkin mekatroniikan ohjausmekanismi ja pumppu diagnostisia VAG työkaluja käyttäen. Lopuksi vaihteisto ja DSG mekatroniikka mukautetaan toteutetulle huollolle.
Huolto on tärkeintä - mutta paljon, paljon muutakin voi tehdä.
Edellytys toimivalle vaihteistolle on hyvä huolto, mutta se itsessään ei vielä vie kuuhun.
Todellinen ja tuntuva muutos saadaan aikaan päivittämällä vaihteiston ohjaus kokonaan uudestaan, poistaen ajettavuutta syövät lastentaudit ja parantamalla kestävyyttä estämällä mm. ylikuumenemista ja luistoa ehkäisevät tilanteet joita vakio-ohjaus sallii aivan turhaan.
Lue siitä lisää allaolevasta linkistä.