top of page

DSG vaihteistojen tyypit - lyhyt oppimäärä.

DSG löytyy litraisesta Polosta, ja 1000Nm urheiluautosta. Kyseessä tuskin on yksi ja sama loota?

Tällä sivulla lyhyesti yleisimmistä DSG vaihteiston tyypeistä. Palaa tästä DSG Vaihteistot pääsivullemme.

 

DSG huoltoa tai ohjelmoinnilla ajettavuus ja kestävyys kuntoon?


Soita meille tai lähetä Whatsappia:
PAJALUURI:  
+358451308995 (Puh, Txt sekä Whatsapp)

Katsotaan asianmukainen huolto ja mahdolliset parannukset maun mukaan. Samalla hoituvat kätevästi myös muut autosi toimet, korjaukset ja määräaikaishuollot.

Kaikkien vaihteistomallien TVS päivitykset sisältävät kymmeniä eri ominaisuuksia, uusista ajotiloista parannettuun lämmönhallintaan, kestävämpään kytkimen hallintaan. Kaikki säädöt ovat myös räätälöitävissä maun mukaan.

​​​​

DQ200

DQ200 (0AM) DSG-vaihteisto on pikkuveli DQ250 (02E) -mallille. Volkswagen AG:n tärkeimmät kehitystavoitteet DQ200-mallissa olivat polttoaineenkulutuksen vähentäminen ja päästöjen alentaminen. Siinä missä DQ250 ei ole kehno vaihteisto ollenkaan, meni DQ200 kanssa muutama asia hassusti. Vaan huoli pois, nämä seikat ovat korjattavissa.

  • 7-vaihteinen

  • Kuiva kytkin

  • Max. 250Nm vakiona -> Max. 400Nm TVS ohjelmistolla  (*500Nm vahvikeosin)

 

DQ200 Vaihteisto on suunniteltu erityisesti ajoneuvoihin, joiden moottorin vääntö on enintään 250 Nm, kuten Polo, Golf, Passat ja Touran. DQ200 (0AM) oli ensimmäinen 7-vaihteinen DSG-vaihteisto, jossa on kuiva kaksoiskytkin ja joka asennettiin poikittain auton etuosaan.

Ilman asianmukaista ohjelmapäivitystä, DQ200 kanssa kytkinremontti ja mekatroniikka viat tulee vääjäämättä eteen ennenpitkää.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Altis mekatroniikka ja akkumulaattori vioille

  • Ehdottoman suositeltavaa päivittää - ohjelmointi suojaa kytkintä ja koneistoa

  • TVS ohjelmalla ajettavuus paranee merkittävästi

  • Kytkimen ravistus tai takertelu

  • Epämääräinen mekaaninen ääni vaihteistosta

  • Vaihde ei kytkeydy lainkaan, auto ei ajettavissa.

  • Vaihdenäyttö "PRNDS" vilkkuu ruudulla

DQ250

The OG! Ensimmäinen DSG-vaihteisto, DQ250 (02E), esiteltiin sarjatuotantoautossa Golf Mk4 R32:n lanseerauksen yhteydessä vuonna 2003. Volkswagen AG yhdisti vaihteiston suunnittelussa manuaali- ja automaattivaihteistojen edut täysin uuden sukupolven vaihteistoon: suorakytkentävaihteistoon (DSG). Matkan varrella tämä yksikkö on kehittynyt monella tapaa, ja on asianmukaisesti ohjelmoituna varsin pätevä voimansiirto nykystandardeillakin.

  • 6-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 350Nm vakiona -> Max. 750Nm TVS ohjelmoituna

  • Käytössä monissa malleissa vuoteen 2018 asti

 

DQ250 on suunniteltu erityisesti VAG-konsernin ajoneuvoihin, joiden moottorin vääntö on 350–380 Nm, kuten Golfin sporttisemmat versiot (GTI- ja R-mallit).

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Sport ajotila on teennäisen sporttinen vakiona, epämukava käyttää.

  • Virityskäytössä kytkin luistaa ja kuluu nopeasti 450-500Nm väännöllä ilman ohjelmointia

  • Nykiminen tai moottorin sammuminen kovassa jarrutuksessa

  • Kierroslukumittarin heiluminen matka-ajossa

  • Töksähtävät vaihdot, etenkin 5-6 välillä

DQ380 & DQ381

DQ380 (0DE) -vaihteisto esiteltiin vuonna 2015 alunperin Kiinan markkinoille pienempänä versiona DQ500-vaihteistosta. DQ500:n (tunnus 0BH) rakenne ja suunnittelu toimivat perustana tälle uudelle vaihteistomallille. DQ380 on suunniteltu erityisesti etuvetoautoihin, joiden moottorin vääntö on enintään 420 Nm, kuten Kiinan markkinoilla myytävät Golf 7 GTI ja VW Magotan.

  • 7-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 420Nm vakiona -> Max. 850Nm TVS ohjelmoituna

  • Käytössä monissa malleissa vuoteen 2018 asti

 

Volkswagen AG:n tavoite polttoaineenkulutuksen ja CO2-päästöjen jatkuvaan vähentämiseen johti tarpeeseen kehittää tehokkaampi versio tästä vaihteistosta Euroopan markkinoille. Tämä johti vuonna 2017 monelle tutumman DQ381 (0GC) -vaihteiston esittelyyn. Se on suunniteltu etu- ja nelivetoautoihin, joiden moottorin vääntö on enintään 420 Nm, kuten Arteon, Golf 7.5 R ja Audi S3 facelift.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Sport ajotila on teennäisen sporttinen vakiona, epämukava käyttää.

  • Epämääräiset mekaaniset äänet

  • Kytkimen ravistus tai nykäise toimiessaan

DQ400

DQ400 (0DD) -vaihteisto kehitettiin Volkswagen AG:n toimesta erityisesti hybridiajoneuvojen vaatimuksiin, ja se esiteltiin Golf GTE:n julkaisun yhteydessä vuonna 2014.

  • 6-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 400Nm vakiona -> Max. 750Nm TVS ohjelmoituna

  • Käytössä monissa malleissa vuoteen 2018 asti

Vaihteisto hyödyntää niin sanottua irrotuskytkintä, joka toimii kolmantena kytkimenä. Tämä kytkin yhdistää tai erottaa sähkömoottorin ja polttomoottorin, mahdollistaen vaihdon eri ajotilojen välillä. DQ400 on suunniteltu hybridiajoneuvoihin, joiden moottorin vääntö on enintään 400 Nm, kuten Golf GTE ja Audi A3 E-tron.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Sport ajotila on teennäisen sporttinen vakiona, epämukava käyttää.

  • Epämääräiset mekaaniset äänet

  • Kytkimen ravistus tai nykäisy toimiessaan

  • Öljylinjan siivilän irtoaminen -> Johtaa akuuttiin vikatilaan öljynpaineen loppuessa (Korjattavissa!)

DQ500

DQ500 (0BT) -vaihteisto on Volkswagen AG:n suunnittelema, ja sen kehitys pohjautuu aiempien mm. DQ250-vaihteistojen kokemuksiin. DQ500 toi kaksoiskytkimen teknologian myös suurempiin ajoneuvoihin, joissa on tehokkaammat moottorikokoonpanot. Esimerkkinä Audi RS3, Audi TT-RS, Audi Q3, VW Tiguan, Skoda Kodiaq, Transporter pakettiautot ja vastaavat painavat, tai suurivääntöiset mallit.

Vaihteistoa käytetään myös kilpakäytössä, toisinaan yli 1000Nm huippuväännöillä.

  • 7-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 600Nm vakiona -> Max. 1000Nm TVS ohjelmoituna

DQ500 (0BT) DSG teki ensiesiintymisensä Volkswagen Hyötyajoneuvojen valikoimassa Transporter (T5) -mallin lanseerauksen yhteydessä vuonna 2009. Myöhemmin DQ500, tunnuksella 0BH, otettiin käyttöön Volkswagen Henkilöautojen mallistossa Tiguanin vuoden 2011 malliversiossa. Lisäksi DQ500 (0DL) -vaihteistoa käytetään urheilumalleissa, kuten Audi RS3:ssa ja TT RS:ssä. Eri malleissa on eroja, myös mm. välityksen osalta.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Erityisen ongelmallinen VW Transporter malleissa - Paranee kertaheitolla päivityksellä!

  • Launch Control tehokkaissa malleissa kehnosti kalibroitu ja kuluttaa voimansiirtoa (Ohjelmoitavissa)

  • Epämääräiset mekaaniset äänet

  • Kytkimen ravistus tai nykäisy toimiessaan

DL382

DL382 S-tronic on Audi AG:n täysin uudelleen kehittämä kaksoiskytkinvaihteisto. Tämä vaihteisto esiteltiin kahdessa eri versiossa Audi A6 Ultra (tyyppi 4G) -mallin lanseerauksen yhteydessä vuonna 2015: etuvetoinen versio (0CK) ja quattro-nelivetoversio (0CL). Myöhemmin 0CK-vaihteistoa kehitettiin edelleen uudeksi versioksi (0CJ), joka käyttää shift-by-wire-teknologiaa, ja se otettiin käyttöön Audi Q5 (tyyppi FY) -mallissa. Nämä vaihteistot on suunniteltu moottoreille, joiden vääntö on enintään 400 Nm.

  • 7-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 400-500Nm vakiona -> Max. 750Nm TVS ohjelmoituna

DL382-vaihteiston uusin ja vahvin versio on DL382+ (0HL). Audi on tehnyt useita muutoksia ja parannuksia, joiden avulla vääntökapasiteetti on nostettu 400 Nm:stä 500 Nm:iin. DL382+ on suunniteltu pitkittäissuuntaisiin moottoreihin ja soveltuu alkujaan jopa 500 Nm:n vääntöä tuottaviin ajoneuvoihin, kuten uusimman sukupolven Audi A6- ja A7 (tyyppi 4K) -malleihin.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Nykäisy juuri ennen auton pysähtymistä jarruttaessa

  • Mekatroniikka viat, vaihde ei kytkeydy, vikatila vikakoodi kojetaulussa

  • Epämääräiset mekaaniset äänet

  • Kytkimen ravistus tai nykäisy toimiessaan

DL501

6-vaihteisen DQ250 DSG / S-tronic -vaihteiston myötä Audi AG päätti kehittää oman S-tronic-vaihteistonsa, joka sai nimen DL501 (0B5). Tämä vaihteisto esiteltiin ensimmäisen kerran Audi Q5:n lanseerauksen yhteydessä vuonna 2009. 

  • 7-vaihteinen

  • Märkä kytkin (Huom: Öljynvaihdon tärkeys!)

  • Max. 550Nm vakiona -> Max. 1000Nm TVS ohjelmoituna

DL501 (0B5) on ensimmäinen 7-vaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto, joka on suunniteltu pitkittäissuuntaisiin moottoreihin ja soveltuu jopa 550 Nm:n moottoriväännölle. Se löytyy muun muassa malleista Audi A5, Q5 ja A6.

Tyypillisiä ongelmia tai oireita:

  • Vaihtaa mallista riippuen suurelle vaihteelle liian aikaisin

  • Nykäisy juuri ennen auton pysähtymistä jarruttaessa

  • Mekatroniikka viat, vaihde ei kytkeydy, vikatila vikakoodi kojetaulussa

  • Epämääräiset mekaaniset äänet

  • Kytkimen ravistus tai nykäisy toimiessaan

DQ200.png
DQ400.png

© Futurez Oy 2025

bottom of page