top of page
ECU optimointi

Auton ohjelmointi - miten se tapahtuu?

Aina on hyvä hetki jutella autoista ja tekniikasta, ja meistä olisi mukavaa että asiakkaammekin voivat hyvillä mielin ymmärtää mitä autolle tehdään. Seuraavassa yksinkertaistettu tiivistelmä ohjelmointiprosessista ja mitä se tarkoittaa.

 

Vink: Katso myös "Usein kysyttyjä kysymyksiä" osiostamme vastauksia sinua askarruttaviin asioihin.

Kun auton ohjelmointi, eli kansankielessä mm. termeillä chip tuning tai lastutus kulkeva työ aloitetaan, kuuluu hyvään työtapaan aloittaa auton yleiskatselmuksella. Pistääkö esiin selviä vikakohteita joita asiakas ei ole huomannut, onko tiedossa heikkoja lenkkejä tai tyyppivikoja joista olisi hyvä tietää? Työskentelemme suuren automäärän kanssa, ja tuo voluumi luo omanlaisensa kokemuksen kunkin mallin ja moottorin salaisuuksista.

Myös auton vikakoodit tavallisesti tarkistetaan aluksi, ja suoritetaan kattava diagnostiikka moottorinohjaimesta aina valomoduuleihin asti lähtötilanteen kartoittamiseksi. 

READ - Komento josta kaikki alkaa.

On aika kaivaa ohjelmointityökalut esiin, ja niiden olisi suotavaa olla aidot sekä laadukkaat. Toisinaan halpoja ohjelmapalveluita näkee tehtävän jopa väärennetyillä piraattilaitteilla - jonka riskit jo arvaatkin. Työssämme käytämme useamman valmistajan ammattityökaluja jotta kunkin ohjainlaitteen ja version kanssa voidaan toimia mahdollisimman sujuvasti. Esimerkkeinä näistä ahkera jokapaikanhöylämme Autotuner, ja liuta uskollisia muita työjuhtia kuten Alientech KTAG, Kess, Magic Motorsports Flex, CMDFlash, BFlash.

Autostasi ladataan työn pohjaksi tehtaan luoma ohjelmisto kaikkine säätöineen, ja tarkastellaan tämä läpi sillä toisin kuin moni arvaisi, hyvinkin erilaisia versioita ja variantteja löytyy ihan yhden ja saman automallinkin piiristä. Samalla varmennetaan (*) ettei autoon ole tehty ennestään jo tehtaan näkemyksestä poikkeavia muutoksia.

(* Määrätyissä malleissa dataa ei voi lukea, vaan ainoastaan kirjoittaa. Tällöin työ alkaa tuoreen tehdassoftan pohjalle.)

WinOLS.gif
graphic-map.png

Millainen auton "ohjelma" ylipäätään on? 

Auton ECU sisältää suuren määrän dataa, ja jopa satoja erilaisia ns. säätökarttoja joilla määritetään tyypillisesti tietyn arvon tai komponentin ohjaus suhteessa muihin muuttujiin. Karttoja on lukemattomia erilaisia olosuhteista, kuormituksesta ja asetuksista riippuen jotka elävät nokkelaa yhteiseloa keskenään mukautuen ja adaptoituen kaiken aikaa. Mitä uudempi auto ja ohjainmalli, sitä enemmän dataa, älyä ja suorituskykyä ohjaimessa on.

Nykyaikaisessa autossa voidaankin sanoa että moottorinohjaimelle esitetään toiveita, sekä raamit missä ja miten nämä toteuttaa. Järjestelmä itsessään on hyvinkin älykäs toimimaan näiden puitteissa valvoen moottorisi toimintaa lukuisien anturien ja laskentamallien kautta. 

 

Kunhan järjestelmää ei hölmöyksissään mene "customoimaan" piloille, ohjainlaite myös suojelee moottoriasi hyvin hanakasti jos mikään uhkaa edes alustavasti mennä ns. poskelleen ajosi aikana.

MODIFY - Uudet ja urheat sävelet.

Ohjelmaan tehdään tarkoituksenmukaiset muutokset autosta, kokoonpanosta ja tavoitteista riippuen. Alkuperäisiä toimintoja ei suotta poisteta tai puukoteta, vaan ainoastaan niitä säätöarvoja muutetaan joilla toivottuja tuloksia kuten parempi teho, laakeampi tuhti vääntökäyrä ja parempi taloudellisuus saavutetaan. 

Niin harmillisen yleistä kuin päästölaitteiden (aiheettomatkin) poiskytkennät alalla ovat, me ECU Helsingillä emme suosittele missään tilanteessa manipuloimaan katuauton järjestelmiä kuten EGR pakokaasun kierrätys, Adblue lisälaitteet sekä DPF hiukkassuodatin (bensiiniautoissa OPF). Järkevämpiäkin tapoja näiden laitteiden asianmukaiseen huoltoon on, ja kustannuksetkin laskemaan päin. Kilpa-ajoneuvot luonnollisesti ovat toinen tarina erikseen.

On myös tärkeää että säätöjä muutettaessa huomioidaan näiden järjestelmien toiminta, eikä aiheuteta niihin häiriöitä.

Nykyaikaisen auton ohjelman kehitys on pitkä prosessi, joka harvoin tapahtuu menestyksekkäästi vielä parilla dynorullan pyörähdyksellä. Tässä usein sekaisin menevätkin monet käsitteet - ilmassa viuhuvat termit OTS, Bulkkisofta, Custom softa, Dynosäätö, yksi suosittaa ohjelmoijaksi naapurin kaimaa kesämökiltä ja toinen isoa ohjelmataloa kaukomailta. Asiakkaan korvissa soiva "custom säätö" voi tarkoittaa yhtälailla joko simppeliä tehonmittausta kirveellä veistetyllä softalla, tai sitten täyden päivän vetoja ja katutestausta sisältäen lähtöavustimien, eri ajotilojen ja vaihtotapahtumien optimointia myöten. 

Kaikelle on aikansa paikkansa, ja rutkasti modifioidun rata-auton kanssa prosessi näyttää ja tulee luonnollisesti näyttääkin erilaiselta kuin maltillista pakettiauton "Stage 1" piristystä tehtäessä, jossa pelivaraa on tarkoituskin jättää roimasti. 

 

Sen sijaan auton väristä ja mallista riippumatta on ohjelmointiprosessin viimeinen ja kriittinen osa vielä edessä - on aika siirtyä testaukseen ja hienosäätöön.

LOGIT, Log It. - Koeajoa ja tiedonkeruuta.

Putkimieskään ei luovuta työmaata kokeilematta tuleeko hanasta vettä.

Kun muunnettu ohjelmisto on kirjoitettu takaisin ECU un, on aika lämmitellä moottori ja valmistella tiedonkeruulaitteistot ja langattomat yhteydet kuntoon. Tämän työvaiheen tärkeyttä ei voi liiaksi korostaa.

Jos kyseessä on käytetty auto, onko jokin komponentti aavistuksen väsähtänyt ja oikuttelee suuremmalla teholla? Onko joitain osia tekniikkaan vaihdettu asiakkaan tietämättä? Vastaako tämä yksilö paremmin hieman erilaisiin säätöarvoihin?

Hyvään työtapaan kuuluu suorittaa testaus tiedonkeruulaitteiston kera todellisissa olosuhteissa. Tällöin käydään koeajossa läpi eri asteisia kuormituksia ja ajotilanteita joita auto käytön aikana tulee kohtaamaan. Järjestelmä tallentaa lukuisien moottorin ja voimansiirron anturien tietoa kaiken aikaa. Tätä dataa voidaan tarkastella sekä tien päällä, että internetin ansiosta myös pajan toimistopöydän ääressä suoraan tuoreeltaan. Tieto myös tallentuu analysoitavaksi mahdollista myöhempää käyttöä varten.

datalog.jpg

Osaava ammattilainen analysoi datasta nopeasti kokonaiskuvan, ja yksittäiset virheet ja poikkeamat mm. lämmöissä, ahtopaineissa, sytytyksessä ja polttoaineensyötössä sekä mahdollisen hienosäädön tarpeen.

Tämän tiedon perusteelta ohjelmaa muutetaan, ja prosessia toistetaan. Mikäli työtä suoritetaan tapauksesta riippuen dynopenkissä, on prosessi vastaavanlainen mutta dynolla pyritään simuloimaan parhaimman mukaan olosuhteita joita auto kohtaa tosielämässä. Tässä dynamometrillä suoritettu ajo jää aina osin kompromissiksi, mutta samaan aikaan omaa myös omat plussansa kuten mahdollisuuden koeponnistaa hyvin suuriakin nopeuksia - sekä tarkastella määrättyjä kierrosalueita tai kuormitusta hyvinkin tarkasti. 

LUOVUTUS - Kovaa ajoa ja huolettomia kilometrejä!

 

Prosessi pyörii, kunnes ajoneuvo toimii juuri toivotulla tavalla - valmiina nielemään kilometrejä tyytyväisen asiakkaan ohjastamana. Asiakkuus meillä ei pääty kuitenkaan perävalojen kadotessa horisonttiin.

Vastaamme aina kysymyksiin mitä mieleesi voi herätä, vastaanotamme palautetta mielellämme - ja takaamme ohjelmasi säilyvyyden. Peruspalveluumme nimittäin kuuluu takuu mm. sen varalle, jos huolto tai online-päivitys nollaisi autosi vakioksi. Rahasi eivät valu hukkaan, meillä työ tehdään maksutta uudestaan. Myös auton ohjelman palautus takaisin vakiotilaansa on sinulle asiakkaanamme aina maksutonta ilman aikarajaa.

 

ECU Helsinki optimointi
bottom of page