top of page

Usein kysyttyjä kysymyksiä moottorin ohjelmoinnista

Keräsimme tänne liudan usein kuultuja kysymyksiä, klikkaa alta tai kahlaa läpi.

Anchor 1

Aiheuttaako viritys hylkäyksen katsastuksessa / päästötestissä?

Ohjelmistosi sisältö ei näy katsastuksen testeissä, eivätkä mitattavat päästöt käytännössä kasva.

Juotetaanko ECUun lastuja tai muita lisäpalikoita?

Ei missään nimessä. 90-luku oli kultaista aikaa, mutta onneksemme jo takanapäin.

Miten ohjelmointi vaikuttaa autoni huoltoväliin?

Ei vaikutusta. Noudata autosi normaalia huolto-ohjelmaa asianmukaisesti.

Mitä eroa on "tehoboksilla" ja ohjelmoinnilla?

Ns. tehoboksit ovat tyypillisesti auton johtosarjan väliin asennettavia yksiköitä, jotka "huijaavat" moottorinohjauksen saamia anturitietoja. Näin tehoa saadaan kasvatettua, mutta usein hyvin rajallisin ja epätarkoin keinoin. Dieselmoottorissa tyypillinen tehoboksi nostaa usein vain syöttöä / railipainetta.  

Celtic Tuning ohjelmoinnilla auton moottorinohjaimen data päivitetään kauttaaltaan, jolloin moottorin toiminta voidaan säätää kokonaisuutena asianmukaisesti. Näin saadaan hienosäädetty, ja kaikilta osa-alueiltaan alkuperäistä paremmin toimiva moottori. Automaattivaihteisissa malleissa on erittäin tärkeää "opettaa" uudet arvot/käskyt myös vaihteiston ohjaukseen, joka sisältyy meillä aina osana palveluamme.

Miten ohjelmointi vaikuttaa mukavuuteen ja arkiajoon?

Tulet huomaamaan autosi olevan jokapäiväisessä perusajossa mukavampi ja väännökkäämpi ajettava. Suurimmaksi osaksi ajat (toivottavasti) rauhallisesti liikenteen mukana, joten Celtic Tuning on panostanut myös tähän tärkeään osa-alueeseen tuotekehityksessään.

Autoni on jo 200tkm ajettu, onko sen ohjelmointi enää mahdollista?

On täysin mahdollista. Nykyaikainen moottori kestää huoletta yllättävänkin suuria ajomääriä. Erityisen paljon ajetussa moottorissa saavutettu huipputeho voi toki olla hitusen pienempi kuin uudenkarheassa, mutta erot ovat hyvin marginaalisia.

Asiakkainamme käy laidasta laitaan täysin ajamattomia autoja suoraan autoliikkeen rivistä, kuin myös jopa 300-500tkm maantietä nähneitä yksilöitä.

Miksei tehdas ole jo valmiiksi "ohjelmoinut" autoa?

Tehdas onkin "ohjelmoinut" auton ja tehnyt monenlaisia kompromisseja määrittäessään millaista tehoa moottori asetetaan tuottamaan. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. auton myynti erilaisille myyntialueille, joissa polttoaineen laatu ja ilmasto vaihtelevat, myös kuljettajia ja käyttökohteita on moneen lähtöön. 

 

Nykyaikana yksi tärkeä tekijä on usein kuitenkin aivan muu kuin tekniikan kestävyyteen liittyvät seikat, esimerkkinä lainsäädännön sääntöviidakko ja markkinointi. Useassa tapauksessa enemmän tai vähemmän teknisesti identtistä moottoria myydään lukuisina eri tehoisina versioina - toisin sanoen valmistaja on säätänyt moottorin tehoa alemmas tai ylemmäs riippuen automallista ja versiosta, jonka nokalle se istutetaan.

 

Valmistajan toimesta moottorista otettu teho ei siis ole "maksimi" mitä nykyaikainen moottori turvallisesti tuottaa, ja moottorin luonnetta / ajettavuutta arkiajossa saadaan ohjelmoinnilla myös merkittävästi parannettua.

Paljonko polttoainekulutus laskee?

Tähän ei ole antaa suoraa numeroa, mutta asiakkaan palautteista voidaan yleisesti todeta, että haarukka on hyvin laaja. Bensamoottorissa kulutus pysyy pitkälti samana, vaikkakin maantieajossa etenkin turbomoottoreissa se toisinaan hieman laskee. Sen sijaan dieselmoottori hyötyy ohjelmoinnista huomattavasti enemmän. Jopa sen verran ,että tämä on monille se suurin syy suorittaa ohjelmointi. Dieseleissä on nähty ääritapauksissa jopa 2l / 100km parannuksia keskikulutukseen.

Onko ohjelma tehty juuri minun autolleni?

Lyhyesti: on.

Pitkästi: Celticin ohjelmat kehitetään alkujaan yli 25 vuoden kokemuksella heidän dynopenkissään moottorikohtaisesti. Kehitystyö tehdään vakiokuntoiseen, alle 60.000km ajettuun autoon. Kun autosi moottoriin ei ole tehty suurempia teknisiä muutoksia, ja se on ehjä sekä asianmukaisesti huollettu, ovat yksilökohtaiset erot Stage 1 tasolla epäolennaisia. Ehjä moottori tuottaa mitä pyydetään, kun sitä ei viedä kapasiteettinsa rajoille.

 

Mahdolliset tekniset muutokset ja mm. iän tuoman kuluman huomioimme, ja kustomoimme ohjelmiston sinun autollesi tarpeen mukaisesti. Kaikki autot käyvät testaus ja hienosäätövaiheen läpi ennen luovutusta.

Olen kuullut huoltoaseman kahvilassa, että ohjelma XYZ on on paljon parempi kuin ZYX...

Netti on pullollaan eri hintaisia ja laatuisia tuotteita, keskustelufoorumien "ammattilaisia" sekä väkeä, jotka yleisestä periaatteesta fanittavat tai mollaavat kuka mitäkin.

 

Fakta – ja mielestämme pelkästään positiivinen sellainen – on se, että hyviä ohjelmia ja asiansa osaavia ohjelmoijia on nykyään tarjolla useita. On ilo nähdä alan kehittyvän kovaa tahtia. Mitä meihin tulee, uskomme omaan tuotteeseemme, osaamiseemme ja tyytyväisiin asiakkaisiimme täysin. Tästä syystä voimme tarjota reilun pelin: ohjelmiamme saat kokeilla halutessasi 14 päivää maksutta, ja myönnämme niille täyden tyytyväisyystakuun ilman pikkupränttejä.

Mitä ovat nämä "bulkkisoftat", joista pojat puhuvat?

Nykypäivän trendisanana ohjelmointia koskien käytetään usein "bulkkisoftaa", viitaten ohjelmointiin jonka pohjana sovelletaan aiemmin toiseen identtiseen autoyksilöön tehtyjä säätöjä. Vastakohdaksi taas mielletään "custom", dynopenkissä autokohtaisesti tehty säätö, jonka perustana käytetään ko. autosta reaaliajassa mitattavia lämpö-, paine- ja seossuhdearvoja. Tällöin autoa tyypillisesti ajetaan säätöpenkissä lukuisia kertoja erilaisella kuormituksella hakien optimaalisia säätöjä.  Termejä käytetään räikeästi asiakasta harhauttaen - sillä tosiasiassa laadukas säätö sisältää aina molempia, aiempaa kokemusta ja testiä sekä autokohtaista hienosäätöä yhdessä.

 

Sivukädellä raapaistu "custom" ei ole autollesi optimaali, tehonmittaus ei ole sama asia kuin "säätö dynossa" eikä toisaalta huonosta softasta tule myöskään hyvää vaikka dyno pyörisi 2 päivää. 

 

Säätö tulee suorittaa tarpeen mukaisin työkaluin ja tunnettava työn kohde. Vakiokuntoiseen autoon on jo laadukkaassa "valmissoftassakin" käytetty suuri määrä testausta ja kehitystä ennaltakäsin - kun taas tehdessämme suurempia muutoksia tekniikkaan, tarvitaan luonnollisesti työlle aikaa testaukseen ja säätöön enemmän.

Ensiarvoisen tärkeää on viritysasteesta riippumatta auton testaaminen käytännön olosuhteissa, ja osaava tiedonkeruu eli "logitus". Lue lisää infosivultamme Auton ohjelmointi kuinka kaikki tämä tapahtuu.

Voiko huolto vahingossa poistaa ohjelmoinnin?

Tämä on mahdollista jos tehtaalta on tullut käsky päivittää ohjelmisto kokonaisuudessaan. Hyvin harvinaista mutta esim. VW päästöskandaalin korjauspäivitys on hyvä esimerkki tällaisesta toimenpiteestä. Mutta ei hätää, ECU Helsinki antaa takuun tällekin, eli jos huolto tavalla tai toisella onnistuu poistamaan ohjelman niin teemme sen maksutta uudestaan!

Voiko ohjelmiston palauttaa vakioksi ja mitä se maksaa?

Kyllä voi. Jos auto on meillä alunperin ohjelmoitu niin sen saa meillä maksutta palautettua myös vakioksi.

Miten tehonmittaus suoritetaan?

Tehonmittaus-pakettimme mittaukset suoritetaan Juvanmalmilla sijaitsevassa dynohuoneessa, järeässä nelivetopenkissä joka on puolueeton ja tarkaksi todettu. Mittaukseen tarvitaan kesärenkaat, sillä nastat rikkovat rullia eivätkä kitkarenkaiden lamellit ole optimaalinen vaihtoehto nekään. Tehonmittaukset tulee aina pyytää erikseen lisäpalveluna ohjelmoinnin oheen, jolloin sovitamme myös ajankohdan usein melko täyteen bookattuun kalenteriimme.

Kaveri sanoi että ei kannata ohjelmoida. Moottori räjähtää heti?

Sano kaverille että huhuilun sijaan tutustuu mielenkiintoiseen aiheeseen. Ohjelmat tehdään aina jättäen järkevät turvamarginaalit, ja säilyttäen alkuperäiset suojamekanismit joita ECUssa riittää. Säädöt eivät missään nimessä ole "kaikki irti" -tyyppisiä, ellei tätä varta vasten haeta (esimerkiksi kilpa-ajoneuvot).

Kävin ohjelmoinnin jälkeen kylillä dynossa ja lukemat olivat enemmän / vähemmän kuin piti?!

Tehonmittaus tulee AINA suorittaa ennen ja jälkeen samassa penkissä. Pelkkä jälkeenpäin tehty mittaus on parhaimmillaankin suuntaa-antava, joskin käyrän muoto tarjoaa informaatiota koneen toimivuudesta. Erilaisten tehopenkkien antamat lukemat vaihtelevat vakioautossakin hurjimmillaan useita kymmeniä hevosvoimia, johtuen eroista penkkien mittausmenetelmissä ja kalibroinnissa. 

Miksi teidän ohjelma on kalliimpi kuin XXXX kilpailijan?

Näissä kuten kaikissa tuotteissa, on markkinoilla tarjolla eritasoisia vaihtoehtoja eri hinnoin. 

 

Ohjelmissa on huomattavia eroja, jonka voimme huomata käytännössä ohjelmoidessamme kuukausittain myös autoja joissa jo on pohjalla jokin muu kuin tehtaan vakio-ohjelma. Eroa on paitsi teholukemissa, usein myös mukavuudessa, polttoaineen kulutuksessa ja mm. vaihteiston toiminnassa. Hintahaitarin halvimpia palveluita suosittelemme välttämään, sillä usein on niin että markalla saa markan tuotteen ja pahimmillaan seurauksena voi olla jopa moottorivaurio. 

Löysin netistä pajan joka tarjoaa +++ enemmän tehoja kuin teidän ohjelma?!?

Mahdollista. Nykypäivän ahdetuista moottoreista on otettavissa huomattavan paljon tehoja irti moottorista kuin moottorista. Celtic Tuningin ohjelmilla saavutetaan merkittävästi lisää tehoa, mutta aina järkevällä turvamarginaalilla. Ajat autollasi todennäköisesti päivittäin, ja vuosikausien ajan. On tärkeää säilyttää varmuus siitä, että moottori ja voimansiirto kestävät tehonlisäyksen ongelmitta eivätkä rasitu siten että se vaikuttaisi käytännössä komponenttien käyttöikään.

Päivittyvätkö Bemarini teho / vääntö -mittarit näytössä myös?

Kyllä! Celtic Tuning on panostanut erityisen paljon BMWhen ja sen näkee mm. tällaisista pienistä yksityiskohdista. Sopeutamme BMW.si järjestelmän uusille teho- ja vääntölukemille samoin kuin teemme mm. automaattivaihteistosi suhteen.

Autoni on varustettu automaattivaihteistolla, tehdäänkö sille jotain ohjelmoinnin yhteydessä?

Ehdottomasti! Automaattivaihteiston käskytys mukautetaan moottorin uudelle vääntökäyrälle. Vaihteidenvaihto on näin sujuvampaa ja pehmeämpää kuin vakiona. Mallista riippuen tarjoamme myös vaihteistoon lisämuutoksia.

Miksi henkilökuntanne ajaa autollani ohjelmoinnin yhteydessä?

Hyvään työtapaan kuuluu suorittaa vikadiagnostiikka ennen ja jälkeen, sekä varmentaa reaaliaikaisesta anturidatasta autosi toimivuus ennen, sekä jälkeen ohjelmoinnin. Näin varmistamme, että autosi on teknisesti kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin ennen luovutusta. Tiimimme koostuu täyspäiväisistä ammattilaisista, ja omaa vuosikymmenien kokemuksen autoalalta. Intressimme ei ole revitellä rinkiä takapihalla. Mahdollisten ajotestien aikana autosi on luonnollisesti vakuutettu yrityksemme toimesta. Työ voidaan tehdä myös ilman koeajoa, mutta tämä ei ole suositeltavaa.

Mikä ero on OBD-työllä ja piirilevy-työllä?

Auton moottorinohjaimen kanssa voidaan useimmissa autoissa kommunikoida auton diagnostiikkaportin, eli OBD portin kautta. Työ tehdään täysin sähköisesti tietokoneella, kaapelin välityksellä. 

 

Osassa automalleja moottorinohjain on suojattu niin vahvasti, ettei tätä kautta dataan päästä käsiksi. Tällöin auton moottorinohjaimeen kytkeydytään johtosarjan kautta ohittaen, ilman välikäsiä. Vain aniharvoin on ECU tarpeen fyysisesti avata, kunnon työkaluilla työskenneltäessä.

Lopputuloksen kannalta metodilla ei ole eroa, työtunneissa toki jonkin verran. 

Apua, siis pitääkö ECUni avata jos ei onnistu OBD portin kautta?

Todennäköisesti ei, monesti riittää että saadaan "purkki" irti ja päästään suoraan liittimeen käsiksi. Joissain tapauksissa joudutaan fyysisesti avaamaan ECUn kansi. Tämä kuulostaa paljon jännittävämmältä kuin mitä se todellisuudessa on, operaatio hoituu rutiinilla ja suoritetaan asianmukaisesti elektroniikkaa suojellen ja kosteussuojauksesta huolehtien.

Onko ECUn avaaminen, ja ohjelmointi ylipäätään ECUlle riski?

Riski on läsnä vain jos ei tiedä mitä on tekemässä tai työkalut ovat väärät / huonolaatuiset. Teoriassa ohjelmointityökalun rikkoutuminen tai muu ilmiö voisi vaurioittaa ECUa - mutta tämä on täysipäiväistä työtämme ja tarkkuus sen mukainen. Tuhansien autojen jälkeen voimme yhä koputtaa puuta hyvin mielin. On myös selvää, että vastuu moottorinohjaimestasi on luonnollisesti täysin meidän, kun työskentelemme sinun autosi parissa!

Mitä tarkoittaa kun autolleni on tarjolla useita stageja / economy?

Mallivalikon data on suuntaa-antavaa, ja välittyy valmistajan yleisestä tietokannasta. Tästä syystä osa tekstistä ja yksiköistä on englanniksi. Stageilla kuvastetaan auton muutosten laajuutta, Stage1 rajoittuu pelkän ohjelman muutokseen, Stage 2, 3 ja 4 sisältävät enenevässä määrin mekaanisia muutoksia.

 

Toisinaan Stageja on useampikin, jolloin kyseessä on usein moottori jota on jo tehtaalta saanut useana eri tehoversiona. Näinollen löytyy mallivalikosta ensin nuo tehtaan eri versiot, ja niiden jälkeen Celticin kehittämä ohjelma. (Joka on aina myös se suositeltavin sekä taloudellisin vaihtoehto)

Miten viritys vaikuttaa takuuseen?

Lähtökohtaisesti, valmistaja / autoliike voi evätä uuden auton takuun jos teet autoosi minkäänlaisia teknisiä muutoksia. Tämä on pohjimmiltaan se riski, joka omistajan tulee huomioida.

 

Käytännössä, on asia äärimmäisen tapauskohtainen ja tulkinnanvarainen, sekä riippuu toki paljon minkälaisesta ongelmasta takuun piirissä on kyse. Eri autovalmistajilla ja -liikkeillä tuntuu olevan asiaan hyvinkin erilaisia näkemyksiä. Toisaalla olemme jopa ohjelmoineet autoja autoliikkeen omasta pyynnöstä myynnin edistämiseksi tai asiakkaan tätä pyydettyä, ja päinvastoin taas kuulleet harmillisista kiistatilanteista esimerkiksi moottoriin liittyvän takuuasian hoidossa. 

Kun ohjelmointi tehdään kunnon laitteistolla ja ammattitaidolla, ei sitä helposti havaita huollossa tai katsastuksessa. Auton ohjelmisto on myös mahdollista myöhemminkin palauttaa vakioksi jos näin haluttaisiin.

Celtic Tuning ohjelmointi on 25 vuoden kokemuksella kehitetty laatutuote, ja valmistaja luottaa tuotteeseensa. Näinpä alle 3v vanhoille, tehdastakuun alaisille autoille on saatavilla myös 1 vuoden tai 50.000 kilometrin Celtic Tuning lisätakuu autosi moottorille ja voimansiirrolle. Lue lisää Celtic Tuning takuusta.

Ohjelmoidaanko muutakin kuin henkilöautoja?

Toki,  teemme myös raskasta kalustoa (rekkoja, traktoreita, yms), moottoripyöriä, perämoottoreita, mönkkäreitä, vesijettejä - jos siinä on polttomoottori ja polttoaineen ruiskutus, on laitteen ohjelmointi hyvin todennäköisesti mahdollista.

 

Pääasiallisesti keskitämme resurssimme saksalaisiin merkkeihin ja niiden erikoismalleihin, kuten BMW, Mercedes, Porsche, VAG-konserni - sekä sen ohella muutamiin muihin joista esimerkkinä erikoisosaamisemme Alfa Romeo mallien saralla. Vaan yhtälailla mainiosti sopivat joukkoon kaiken merkkiset ja sorttiset pelit, tervetuloa!

Autoni renkaat sutivat täyskaasulla aiempaa herkemmin. Mikä avuksi?

Suosittelemme hankkimaan laadukkaat renkaat ja sopeuttamaan myös kuljettajan kaasujalan uusille teholukemille. Tämä onkin se prosessin haastavin osuus.

2023 Copyright © ECU Helsinki

Anchor 2
Anchor 3
Anchor 4
Anchor 5
Anchor 6
Anchor 7
Anchor 8
Anchor 9
Anchor 10
Anchor 11
Anchor 12
Anchor 13
Anchor 14
Anchor 15
Anchor 16
Anchor 17
Anchor 18
Anchor 19
Anchor 20
Anchor 21
Anchor 22
Anchor 23
Anchor 24
Anchor 26
Anchor 27
Anchor 28
Anchor 29

OTA YHTEYTTÄ

Jäikö edelleen jotain hampaankoloon? Ota yhteyttä allaolevalla lomakkeella, autamme sinua mielellämme.

Kiitos! Viestisi on nyt lähetetty henkilökunnallemme.

bottom of page