© Futurez Oy 2019

Optimoi autosi - Lisää tehoa - Pienempi polttoaineenkulutus - Tee dieselistä taloudellisempi - Lisää vääntöä moottoriin - Säästä polttoainekuluissa - Celtic Tuning 

Usein kysyttyjä kysymyksiä ECU ohjelmoinnista

Keräsimme tänne liudan kysymyksiä, jotka nousevat esiin usein.

Miten viritys vaikuttaa katsastukseen / päästöihin?

Ohjelmisto ei näy katsastuksen obd-testeissä, eivätkä mitattavat päästöt käytännössä muutu vakiosta.

Juotetaanko ECUun lastuja tai muita lisäpalikoita?

Ei missään nimessä. 90-luku oli kultaista aikaa, mutta onneksemme jo takanapäin.

Miten ohjelmointi vaikuttaa autoni huoltoväliin?

Ei vaikutusta. Noudata autosi normaalia huolto-ohjelmaa asianmukaisesti.

Mitä eroa on "tehoboksilla" ja ohjelmoinnilla?

Ns. tehoboksit ovat tyypillisesti auton johtosarjan väliin asennettavia yksiköitä, jotka "huijaavat" moottorinohjauksen saamia anturitietoja. Näin tehoa saadaan kasvatettua, mutta usein hyvin rajallisin ja epätarkoin keinoin. Dieselmoottorissa tyypillinen tehoboksi nostaa usein vain syöttöä / railipainetta.  

Celtic Tuning ohjelmoinnilla auton moottorinohjaimen data päivitetään kauttaaltaan, jolloin moottorin toiminta voidaan säätää kokonaisuutena asianmukaisesti. Näin saadaan hienosäädetty, ja kaikilta osa-alueiltaan alkuperäistä paremmin toimiva moottori. Automaattivaihteisissa malleissa on erittäin tärkeää "opettaa" uudet arvot/käskyt myös vaihteiston ohjaukseen, joka sisältyy meillä aina osana palveluamme.

Miten ohjelmointi vaikuttaa mukavuuteen ja arkiajoon?

Tulet huomaamaan autosi olevan jokapäiväisessä perusajossa mukavampi ja väännökkäämpi ajettava. Suurimmaksi osaksi ajat (toivottavasti) rauhallisesti liikenteen mukana, joten Celtic Tuning on panostanut myös tähän tärkeään osa-alueeseen tuotekehityksessään.

Autoni on jo 200tkm ajettu, onko sen ohjelmointi enää mahdollista?

On täysin mahdollista. Nykyaikainen moottori kestää huoletta yllättävänkin suuria ajomääriä. Erityisen paljon ajetussa moottorissa saavutettu huipputeho voi toki olla hitusen pienempi kuin uudenkarheassa, mutta erot ovat hyvin marginaalisia.

Asiakkainamme käy laidasta laitaan täysin ajamattomia autoja suoraan autoliikkeen rivistä, kuin myös jopa 300-500tkm maantietä nähneitä yksilöitä.

Miksei tehdas ole jo valmiiksi "ohjelmoinut" autoa?

Tehdas onkin "ohjelmoinut" auton ja tehnyt monenlaisia kompromisseja määrittäessään millaista tehoa moottori asetetaan tuottamaan. Vaikuttavia tekijöitä ovat mm. auton myynti erilaisille myyntialueille, joissa polttoaineen laatu ja ilmasto vaihtelevat, myös kuljettajia ja käyttökohteita on moneen lähtöön. 

 

Nykyaikana yksi tärkeä tekijä on usein kuitenkin aivan muu kuin tekniikan kestävyyteen liittyvät seikat, esimerkkinä lainsäädännön sääntöviidakko ja markkinointi. Useassa tapauksessa enemmän tai vähemmän teknisesti identtistä moottoria myydään lukuisina eri tehoisina versioina - toisin sanoen valmistaja on säätänyt moottorin tehoa alemmas tai ylemmäs riippuen automallista ja versiosta, jonka nokalle se istutetaan.

 

Valmistajan toimesta moottorista otettu teho ei siis ole "maksimi" mitä nykyaikainen moottori turvallisesti tuottaa, ja moottorin luonnetta / ajettavuutta arkiajossa saadaan ohjelmoinnilla myös merkittävästi parannettua.

Paljonko polttoainekulutus laskee?

Tähän ei ole antaa suoraa numeroa, mutta asiakkaan palautteista voidaan yleisesti todeta, että haarukka on hyvin laaja. Bensamoottorissa kulutus pysyy pitkälti samana, vaikkakin maantieajossa etenkin turbomoottoreissa se toisinaan hieman laskee. Sen sijaan dieselmoottori hyötyy ohjelmoinnista huomattavasti enemmän. Jopa sen verran ,että tämä on monille se suurin syy suorittaa ohjelmointi. Dieseleissä on nähty ääritapauksissa jopa 2l / 100km parannuksia keskikulutukseen.

Onko ohjelma oikeasti tehty juuri minun autolleni?

Lyhyesti: on.

Pitkästi: Celticin ohjelmat kehitetään yli 25 vuoden kokemuksella heidän dynopenkissään auto- ja moottorikohtaisesti. Kehitystyö tehdään vakiokuntoiseen, alle 60.000km ajettuun autoon. Kun autosi moottoriin ei ole tehty suurempia teknisiä muutoksia, ja se on ehjä sekä asianmukaisesti huollettu, ovat yksilökohtaiset erot käytännössä merkityksettömiä. Mahdolliset tekniset muutokset ja mm. iän tuoman kuluman huomioimme toki, ja customoimme ohjelmiston sinun autollesi tarpeen mukaisesti.

On syytä huomioida, että tehtaalta tullessaan jokainen autoyksilö on varustettu täysin samalla ohjelmalla. Tehtaan tuotantolinjalla ei siis ajeta miljoonaa teknisesti identtistä autoa yksi kerrallaan dynopenkissä, koska siinä ei luonnollisesti olisi järjen hiventäkään. 

Olen kuullut huoltoaseman kahvilassa, että ohjelma XYZ on on paljon parempi kuin ZYX...

Netti on pullollaan eri hintaisia ja laatuisia tuotteita ja mopopalstalta oppinsa ammentaneita "ammattilaisia" sekä väkeä, jotka periaatteesta fanittavat tai mollaavat eri tuotemerkkejä.

 

Fakta – ja mielestämme pelkästään positiivinen sellainen – on se, että hyviä ohjelmia ja asiansa osaavia ohjelmoijia on nykyään tarjolla useita. Me uskomme omaan tuotteeseemme, osaamiseemme ja tyytyväisiin asiakkaisiimme täysin, ja voimme siksi tarjota reilun pelin: ohjelmiamme saat kokeilla halutessasi 14 päivää maksutta, ja myönnämme niille täyden tyytyväisyystakuun ilman pikkupränttejä!

Mitä ovat nämä "bulkkisoftat", joista isot pojat puhuvat?

Nykypäivän trendisanana ohjelmointia koskien käytetään usein "bulkkisoftaa", viitaten ohjelmointiin, jonka pohjana sovelletaan aiemmin toiseen identtiseen autoyksilöön tehtyjä säätöjä. Vastakohdaksi taas mielletään dynopenkissä autokohtaisesti tehty säätö, jonka perustana käytetään ko. autosta reaaliajassa mitattavia lämpö-, paine- ja seossuhdearvoja. Tällöin autoa tyypillisesti ajetaan säätöpenkissä lukuisia kertoja erilaisella kuormituksella hakien optimaalisia säätöjä. Kuvauksen kaltainen säätöprosessi kestää usein useamman tunnin ja on hinnaltaan huomattavan korkea.

Jos autosi on rankalla kädellä teknisesti muunneltu, on sen yksilöllinen säätö dynopenkissä paitsi suositeltavaa, myös välttämätöntä, jos kyseistä kokoonpanoa ei kukaan ole vielä missään säätänyt. Kun taas puhumme vakiokuntoisesta autosta, on asiassa toinenkin puoli: on nimittäin huomioitava että laadukkaasta ohjelmasta puhuttaessa tuotekehitykseen on todennäköisesti käytetty itse asiassa tuntien sijaan aikaa päiviä, viikkoja tai kuukausia kunnes lopputulos on optimaalinen.

Tehonmittaus dynorullilla ohjelmoinnin yhteydesssä EI tarkoita automaattisesti "customoitua" tai yksilöllistä ohjelmaa, vaan nimensä mukaisesti auton tehon mittausta ennen ja jälkeen ohjelmamuutoksen. 

ECU Helsingillä viittaamme kintaalla kuumille trendisanoille, ja ohjelmoimme sen sijaan autosi sen vaatimalla tavalla - teemme myös räätälöityjä ratkaisuja silloin, kun se on tarkoituksenmukaista.

Voiko huolto vahingossa poistaa ohjelmoinnin?

Tämä on mahdollista jos tehtaalta on tullut käsky päivittää ohjelmisto kokonaisuudessaan. Hyvin harvinaista mutta esim. VW päästöskandaalin korjauspäivitys on hyvä esimerkki tällaisesta toimenpiteestä. Mutta ei hätää, ECU Helsinki antaa takuun tällekin, eli jos huolto tavalla tai toisella onnistuu poistamaan ohjelman niin teemme sen maksutta uudestaan!

Voiko ohjelmiston palauttaa vakioksi ja mitä se maksaa?

Kyllä voi. Jos auto on meillä alunperin ohjelmoitu niin sen saa meillä maksutta palautettua myös vakioksi.

Miten tehonmittaus suoritetaan?

Tehonmittaus-pakettimme mittaukset suoritetaan Juvanmalmilla Tatechin järeässä nelivetopenkissä joka on puolueeton ja tarkaksi havaittu tehopenkki. Mittaukseen tarvitaan kesärenkaat, sillä nastat rikkovat rullia eivätkä kitkarenkaiden lamellit ole optimaalinen vaihtoehto nekään. Tehonmittaukset tulee aina pyytää erikseen lisäpalveluna ohjelmoinnin oheen, jolloin sovitamme myös ajankohdan usein melko täyteen bookattuun kalenteriimme.

Kaveri sanoi että ei kannata ohjelmoida. Moottori räjähtää heti?

Sano kaverille että lopettaa tuollaiset höpöpuheet! Celticin ohjelmat ovat tehty heidän dynopenkissä huolella ja jättäen järkevät turvamarginaalit. Nämä eivät missään nimessä ole "kaikki irti" -tyyppisiä -ohjelmia.

Kävin ohjelmoinnin jälkeen omatoimisesti dynossa ja lukemat olivat enemmän / vähemmän kuin piti?!

Tehonmittaus pitää AINA suorittaa ennen ja jälkeen samassa penkissä, mielellään vieläpä samana päivänä. Pelkkä jälkeenpäin tehty mittaus on parhaimmillaankin suuntaa-antava. Syynä se, että erilaisten tehopenkkien antamat lukemat vaihtelevat vakioautossakin hurjimmillaan useita kymmeniä hevosvoimia, johtuen eroista penkkien mittausmenetelmissä ja kalibroinnissa. Olennaista onkin verrata aina mittaustulosten eroa ennen ja jälkeen, kun autoa viritetään tavalla tai toisella.

Miksi teidän ohjelma on kalliimpi kuin XXXX kilpailijan?

Näissä kuten kaikissa tuotteissa, on markkinoilla tarjolla eritasoisia vaihtoehtoja eri hinnoin. 

 

Ohjelmissa on huomattavia eroja, jonka voimme huomata käytännössä ohjelmoidessamme kuukausittain myös autoja joissa jo on pohjalla jokin muu kuin tehtaan vakio-ohjelma. Eroa on paitsi teholukemissa, usein myös mukavuudessa, polttoaineen kulutuksessa ja mm. vaihteiston toiminnassa. Hintahaitarin halvimpia tekeleitä suosittelemme välttämään, sillä usein on niin että markalla saa markan tuotteen ja pahimmillaan seurauksena voi olla jopa moottorivaurio. 

Löysin netistä pajan joka tarjoaa +++ enemmän tehoja kuin teidän ohjelma?!?

Mahdollista. Nykypäivän ahdetuista moottoreista on otettavissa huomattavan paljon tehoja irti moottorista kuin moottorista. Celtic Tuningin ohjelmilla saavutetaan merkittävästi lisää tehoa, mutta aina järkevällä turvamarginaalilla. Ajat autollasi todennäköisesti päivittäin, ja vuosikausien ajan. On tärkeää säilyttää varmuus siitä, että moottori ja voimansiirto kestävät tehonlisäyksen ongelmitta eivätkä rasitu siten että se vaikuttaisi käytännössä komponenttien käyttöikään.

Päivittyvätkö Bemarini teho / vääntö -mittarit näytössä myös?

Kyllä! Celtic Tuning on panostanut erityisen paljon BMWhen ja sen näkee mm. tällaisista pienistä yksityiskohdista. Sopeutamme BMW.si järjestelmän uusille teho- ja vääntölukemille samoin kuin teemme mm. automaattivaihteistosi suhteen.

Autoni on varustettu automaattivaihteistolla, tehdäänkö sille jotain ohjelmoinnin yhteydessä?

Ehdottomasti! Automaattivaihteiston käskytys mukautetaan moottorin uudelle vääntökäyrälle. Vaihteidenvaihto on näin sujuvampaa ja pehmeämpää kuin vakiona.

Miksi henkilökuntanne ajaisi autollani ohjelmoinnin yhteydessä?

Kun otamme autosi vastaan, tarkistamme sinulta kirjallisesti koeajoluvan autollesi. Suoritamme normaalisti täyden vikadiagnostiikan, sekä määrätyt ajotestit ja reaaliaikaiset "loggaukset" sekä ennen, että jälkeen ohjelmoinnin. Näin varmistamme, että autosi on teknisesti kunnossa ja kaikki toimii kuten pitääkin ennen auton luovutusta. Henkilökuntamme tietää mitä tekee, ja omaa vuosikymmenien kokemuksen autoalalta, joten ei huolta - autollasi ei revitellä rinkiä huoltoaseman pihalla. Mahdollisten ajotestien aikana autosi on luonnollisesti vakuutettu yrityksemme toimesta. Sinulla on luonnollisesti myös täysi oikeus olla myöntämättä koeajolupaa, tämä ei ole ongelma tai este ohjelmoinnille.

Mikä ero on OBD-työllä ja piirilevy-työllä?

Auton moottorinohjaimen kanssa voidaan useimmissa autoissa kommunikoida auton diagnostiikkaportin, eli OBD-liittimen kautta. Työ tehdään täysin sähköisesti tietokoneella, kaapelin välityksellä. Osassa automalleja moottorinohjain on suojattu niin vahvasti, ettei tätä kautta dataan päästä käsiksi. Tällöin auton moottorinohjain irroitetaan autosta, ja kytketään tarkoitukseen suunniteltuun ohjelmointipenkkiimme. Näin päästään suoraan asiaan, ilman välikäsiä.

Lopputuloksen kannalta tällä ei ole eroa, työtunteja piirilevyltä ohjelmointi vaatii hieman enemmän. Piirilevyltä ohjelmoiden päästään usein hieman laajemmalla haravalla käsiksi moottorinohjaimen dataan kuin kaapelilla, joten myös tästä syystä vaativammissa tai customoiduissa muutoksissa tämä on toisinaan toimivampi tapa.

Apua, siis pitääkö ECUni avata jos ei onnistu OBD portin kautta?

Ei välttämättä, monesti riittää että saadaan "purkki" irti ja päästään suoraan liittimeen käsiksi. Mutta toisinaan joudutaan fyysisesti avaamaan ECUn kansi. Tämä kuulostaa paljon jännittävämmältä kuin mitä se todellisuudessa on, teemme tätä työksemme päivittäin ja jos meiltä kysytään, teemme työn jopa mielummin juurta jaksain ECUn kanssa työskennellen kuin OBD-portin kautta.

Onko ECUn avaaminen riski?

On varmasti jos ei tiedä mitä on tekemässä tai työkalut ovat väärät / huonolaatuiset. ECUjen avaaminen on meille arkipäivää ja teemme työt laadukkaalla laitteistolla. Avaamisesta ei jää ulkoisia jälkiä, ja jos kansi on ollut liimalla tiivistetty niin vanhat tiivisteet poistetaan ja tilalle tulee uusi vesitiivis silikonitiiviste aivan kuin tehtaan jäljiltä. Mikä tärkeintä, on vastuu moottorinohjaimestasi luonnollisesti täysin meidän, kun työskentelemme autosi parissa!

Mitä tarkoittaa kun autolleni on tarjolla useita stageja / economy?

Mallivalikon data tulee suoraan valmistajan serveriltä emmekä siksi pysty vaikuttamaan sen sisältöön (tämän takia osa teksteistä englanniksi). Mutta lyhykäisyydessään, economy -tasoa emme tarjoa lainkaan. Tämä on vain britteihin tarkoitettu laskennallinen softa.

Stage 1-2-3-4. Nämä ovat ne varsinaiset ohjelmat. Yleensä tarjolla on vain Stage 1.  Toisinaan Stageja on useampi, Staget 2 eteenpäin tyypillisesti vaativat teknisiä muutoksia, TAI monissa tapauksissa kyseessä on moottori jota on jo tehtaalta saanut useana eri tehoversiona. Näin löytyy mallivalikosta ensin nuo tehtaan eri versiot, ja sen jälkeen viimeisimpänä Stagena Celticin kehittämä ohjelma. (Joka on aina samalla myös se suositeltavin ja samalla myös taloudellisin vaihtoehto)

Mitä ovat lisäoptiot DPF, EGR ja VMAX off?

Ohjelmoinnin yhteydessä on mahdollista tehdä monenlaisia muutoksia, joista muutamia yleisimpiä ovat seuraavat.

EGR off, pakokaasun kierrätysjärjestelmän poiskytkentä. EGR on ikääntyessään ja nokeentuessaan melko vikaherkkä järjestelmä joka voi aiheuttaa karstoittuessaan moottorin käyntihäiriöitä. 

 

DPF off, dieselmoottorin hiukkassuodattimen toiminta on mahdollista sulkea ohjelmoinnin yhteydessä. Hiukkassuodatin puhdistuu eli "regeneroituu" uudestaan automaattisesti ajon aikana, mutta suurilla ajokilometreillä sen täyttöaste voi nousta niin suureksi että suodatin tukkeutuu. Ohjelmallisen poiskytkennän lisäksi, suodatinkenno on AINA poistettava myös fyysisesti.

VMAX off, tarkoittaa elektronisen nopeudenrajoittimen poistoa, esimerkkinä tehokkaat saksalaiset autot ja 250km/h rajoitettu huippunopeus. 

Emme lähtökohtaisesti suosittele EGR ja DPF järjestelmien poiskytkentää, ellei sille ole erityistä tarvetta. Huomioithan lainsäädännön muutoksia tilatessasi, mm. DPF poisto voi olla peruste hylätylle määräaikaiskatsastukselle.

Miten viritys vaikuttaa takuuseen?

Lähtökohtaisesti, valmistaja / autoliike voi evätä uuden auton takuun jos teet autoosi minkäänlaisia teknisiä muutoksia. Tämä on pohjimmiltaan se riski, joka omistajan tulee huomioida.

 

Käytännössä, on asia äärimmäisen tapauskohtainen ja tulkinnanvarainen, sekä riippuu toki paljon minkälaisesta ongelmasta takuun piirissä on kyse. Eri autovalmistajilla ja -liikkeillä tuntuu olevan asiaan hyvinkin erilaisia näkemyksiä. Toisaalla olemme jopa ohjelmoineet autoja autoliikkeen omasta pyynnöstä myynnin edistämiseksi tai asiakkaan tätä pyydettyä, ja päinvastoin taas kuulleet harmillisista kiistatilanteista esimerkiksi moottoriin liittyvän takuuasian hoidossa. 

Kun ohjelmointi tehdään kunnon laitteistolla ja ammattitaidolla, ei sitä voida helposti havaita huollossa tai katsastuksessa. Auton ohjelmisto on myös mahdollista myöhemminkin palauttaa vakioksi jos näin haluttaisiin.

Celtic Tuning ohjelmointi on 25 vuoden kokemuksella kehitetty laatutuote, ja valmistaja luottaa tuotteeseensa. Näinpä alle 3v vanhoille, tehdastakuun alaisille autoille on saatavilla myös 1 vuoden tai 50.000 kilometrin Celtic Tuning lisätakuu autosi moottorille ja voimansiirrolle. Lue lisää Celtic Tuning takuusta.

Ohjelmoidaanko muutakin kuin henkilöautoja?

Toki,  teemme myös raskasta kalustoa (rekkoja, traktoreita, yms), moottoripyöriä, perämoottoreita, mönkkäreitä, vesijettejä - jos siinä on polttomoottori ja polttoaineen ruiskutus, on laitteen ohjelmointi hyvin todennäköisesti mahdollista.

Autoni renkaat sutivat täyskaasulla aiempaa herkemmin. Mikä avuksi?

Suosittelemme hankkimaan laadukkaat renkaat ja sopeuttamaan myös kuljettajan kaasujalan uusille teholukemille.

2019 Copyright © ECU Helsinki

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

OTA YHTEYTTÄ

Jäikö edelleen jotain hampaankoloon? Ota yhteyttä allaolevalla lomakkeella, autamme sinua mielellämme.